Høyfjellsveien TRANSFAGARASAN er en av de mest kjente veistrekningene i Europa, og den absolutt mest kjente veien i Romania.
Suksessen internasjonalt skyldes nok i første rekke det britiske programmet TOP GEAR som i mai 2013 kalte veien ; “Transfagarasan, the Greatest Driving Road in the world.” | Video lenger ned |
Det ikke mange vet er at denne veien som krysser Karpatene ble bygget i 1970 – årene av den rumenske hæren. Og faktisk som et mulig forsvarsverk mot Sovjetunionen. Det kommunistiske styret i Romania på den tid var mer eller mindre i konflikt med kommunistene i Moskva.
Og i landskapet rundt denne høyfjellsveien er det enda mer. Langs veien finner vi en annen ingeniørjuvel fra 60 –tallet: - nemlig demningen Vidraru.
Da prosjektene Transfăgărășan og Vidraru–demningen ble realisert var ikke turisme ikke tatt i betraktning i det hele tatt. Nicu Ceausescu , den tredje sønnen til diktatoren hadde en hytte i området med 15 rom – det var det eneste fritidshuset her på den tid. -
Som sagt: Transfagarasan var konstruert for en rask kryssing av fjellene i tilfelle problemer med Sovjetunionen. Vidraru -sjøen ble skapt kunstig med en demning, og målet var pragmatisk: produksjon av elektrisitet.
I dag er Transfagarasan en perle. Og en stor turistattraksjon. Mange vil oppdage denne delen av Romania, både rumenerne selv og utlendinger. Og våren er den mest fantastiske tiden på Tranfagarasan - sier de som har vært der flere ganger.
Lokale myndigheter mener veien kan utnyttes mye mer enn det som gjøres i dag. Og fylkesadministrasjonen i Arges mener de nasjonale myndighetene ignorerer veien. Nå vil fylket søke EU-midler slik at veien kan forbedres og muligens holdes åpent hele året.