
Den ekstreme hetebølgen som har smeltet Vest-Europa truer derfor også landet vårt. Ved middagstid torsdag var det 34 grader i Arad, Brăila og Drobeta Turnu Severin. Og det er bare begynnelsen.
Nesten hele Romania har kode gul, og i dag på fredag vil vestregionen ha kode oransje, med temperaturer opptil 37 grader.
Det er ikke utelukket at det vil bli utstedt kode rød i hele Romania i løpet av de kommende dagene, sier meteorologer. Man bør forberede seg på det verste, men i noen byer har ikke myndighetene hastet med å sette opp førstehjelpspunkter for å gi folk vann, kjøling og medisinsk hjelp. Andre byer . som Timisoara – har spesielle ambulanser som sirkulerer i sentrum av byen i de varmeste timene på dagen og som griper inn på stedet dersom noen trenger det.
Radaren til Det europeiske værvarslingssenteret viser at hetebølgen har kommet over Romania, og lørdag vil den dekke hele territoriet.
Lørdag og søndag vil den ekstreme hetebølgen – representert med rødt på radaren – komme over Romania, og mandag og tirsdag vil den dekke hele landet. Det kan bli +38 grader i skyggen og mer.
https://stirileprotv.ro/stiri/a