Departementet for økonomi, entreprenørskap og turisme (MEAT) skal promotere turistdestinasjonen Romania mellom 15. oktober og 15. november på TV-kanalen BBC. Dette kunngjorde statssekretær Lucian Ioan Rus fredag under en pressekonferanse hvor han og filmskaper Charlie Ottley - som samarbeider om kampanjen- også deltok.
Kampanjen har som mål å øke synligheten og øke ryktet til Romania som turistdestinasjon i Europa, – og spesielt for innbyggerne i Storbritannia. Målet er dermed å øke antallet turister, både britiske og fra hele Europa, samt fra landene der den britiske TV-kanalen BBC sendes.
Charlie Ottley, kjent for sine dokumentarer om Romania, som «Wild Carpathia» og «Flavors of Romania», har laget en serie mye nye videoer som presenterer skjønnheten og mangfoldet i Romania
Det er laget 4 videoer med en varighet på 1 minutt som fanger Romania i all sin prakt, i hver sesong, fra vinterens frosne landskap til vår og sommer, og 4 andre videoer på 30 sekunder hver som fremhever flere former for turisme som er spesifikke for Romania: kulturen, økoturismen og storbyferier.
Videoene vil bli sendt på BBC-sendinger hele dagen i en måned med start 15. oktober. Videoene skal også bli brukt til å promotere Romania på WTM Londons internasjonale turistmesse som vil finne sted mellom 6. og 8. november.