" Kom som en gjest, dra som en venn "

" Kom som en gjest, dra som en venn "

Turistbransjen:: Turistministeren klarer ikke å promotere Romania i utlandet

Romanian Ministry of Entrepreneurship and Tourism Hires Influencers to Promote  Romania - Valahia.News

Bulgaria klarer å trekke til seg tre ganger så mange turister som Romania. Og rumenske vloggere  og eksperter innen turisme skylder på turistministeren – fordi Romania har like mye og kanskje mer å tilby enn Bulgaria,

I mer enn et halvt år har turistdepartementet forsøkt å overbevise rumenske og utenlandske nett-påvirkere om å annonsere Romania som turistdestinasjon. Men uten noe resultat, og ikke bare fordi det tilbudte budsjettet er lite, men også fordi det ikke er noen studie som viser hvilke reisemål i Romania som ministeren ønsker å promoteres..

Raul Dumitru er  reisevlogger. Han har over 100 000 følgere og promoterer Romania som turistmål når han har mulighet.

"Jeg er forelsket i Maramureş og Bukovina, men la oss ikke glemme de andre destinasjonene som ville imponert enhver utlending, som Transfăgărăşan, Donaudeltaet, Apusenii og de de saksiske landsbyene", sier Raul Dumitru. Han kvalifiserer til å få støtte fra turistministeren, men sier at det eneste som ble fokusert fra ministeren side var å promotere Romania som helgedestinasjon med city breaks, rumensk gastronomi og ulike konserter og arrangement.

Han sier dette imponerer ikke utlendinger fordi man må fokusere på steder og aspekter som er spesielt for Romania – og ikke aktiviteter og ferieformer som man det finnes tusenvis av på andre steder i andre land.

Turistministeren klager også:

«Ingen dukker opp når vi vil bruke influensere. - Den første tabben vi kanskje gjorde var at beløpet var for lite. Beløpet som ble tildelt var ganske lite - 40000 euro til sammen. Jeg gjorde det fem ganger større, men uten resultat” - sa Constantin Daniel Cadariu – turistminister - forleden på TVR.

Markedsføringseksperter sier at budsjetter som skal promotere en land i andre land bør være minst på 500 000 euro. Og at et enda større problem er det faktum at Romania ikke har en studie som viser eksakt hvem man ønsker å tiltrekke seg og hvilke destinasjoner man ønsker å promotere. Enhver promotering må ha disse faktorene tydelig klargjort – sier ekspertene.

"Markedsføringsprosesser starter med målgruppen man vil nå, man må nå forstå nøyaktig deres behov - for å forstå nøyaktig hva man bør vise dem for å være troverdig og overbevisende slik at de besøker oss», sier Vlad Berindean - spesialist i turisme og markedsføring.

«Utlendinger er interessert i Dracula, de er interessert i pittoreske landskap, i unik natur som Deltaet, i arkitekturen i Lille Paris.Generelt er Romania internasjonalt kun kjent for Transilvania», hevder Andy Popescu – vlogger. “For tiden kommer utlendinger til Romania mer eller mindre tilfeldig” sier han. Og legger til: “ Men har de først kommet hit en gang, kommer de gjerne igjen og igjen – det er positivt!”


România mimează promovarea turistică. Turiștii străini nu știu ce să viziteze la noi în țară

GAMLEBYEN BUCURESTI har blitt et kjent møtested for turister fra hele Europa de siste årene

TIPS BUCURESTI

Bucuresti- Romanias hovedstad

DE RUMENSKE BADEBYENE

Badeferie på rumenske "Litoral"

Den rumenske riviera | Om de rumenske badebyene på norsk

Søk i denne bloggen

LANDSBYMUSEET

Brasov

Brasov
Video

Iasi

Iasi
Video

Kontaktskjema

Navn

E-post *

Melding *

Info og billetter til konserter og festivaler

Info og billetter til konserter og festivaler
En av Romanias største billettluker online for underholdning

ROMANIAS STATLIGE TURISTWEB

ROMANIAS STATLIGE TURISTWEB
Romania - simply surprising