" Kom som en gjest, dra som en venn "

" Kom som en gjest, dra som en venn "

VELKOMMEN TIL ROMANIA!

Det siste kalenderåret økte turismen til Romania med 12%. På de siste ti årene er antallet utenlandske turister i Romania fordoblet. Den mest dramatiske økningen har skjedd de siste tre årene, Først og fremst fordi standarden på hoteller og destinasjoner er vesentlig forbedret , internasjonal presse skryter av landet som billig og spennende - og fordi Romania er et trygt reisemål i en turbulent verden
. LES MER |


News | De siste innleggene om rumensk reiseliv

News | De siste innleggene om rumensk reiseliv
This site:About Romania as a travel destination in the Norwegian language

Romania på Europas shopping mall-topp

shopping

PROTV sier at Bucuresti har over 30 store kjøpesentre og det betyr en shopping- mall pr 200000 innbyggere - noe som er mer enn både i Berlin og København. Faktisk er Romania på fjerdeplass i Europa når det gjelder antall store kjøpesentre, etter Hellas, Tyrkia og Tyskland. Og en rumener bruker i snitt 32 euro pr besøk i en mall - noe som er mer enn snittet i land som Sverige, Polen eller Tsjekkia.

Sosiologer sier at rumenere besøker shopping malls ikke bare for shopping, men for å slappe av og føle at de lever i en moderne og internasjonal verden. Mens sentre i vest ofte ligger i utkanten av byene, er ofte rumenske kjøpesentre plassert i byenes sentrum. Dette øker innbyggernes tilgang til sentrene siden mange ikke har egen bil, og at sentrene samtiidig er en fysisk del av de mest trafikkerte bydelene.

Kjøpesentrene har blitt sosiale sentre hvor man møter venner, går på kino, spiser sammen, spiller biljard, bowler eller bare er på "plimbare" - det rumenske ordet for " spasertur " - Sentrene har også ofte store gratiskonserter og fornøyelsesavdelinger - og på denne måten har blitt den nye fritidssysselen til mange rumenere, spesielt de yngre. Utsagnene til sosiologene bekreftes av undersøkelser sentrene har gjort med kunder og besøkende.

Utenlandske kommentarer går også på at rumenske kjøpesentre på mange måter er mer sammensatte og fargerike aktivitetsmessig enn i mange vestlige land. Dette trolig av samme grunn som punktene nevnt tidligere.

Kritikken mot sentrene i Romania kommer fra småbutikker i sentrum av byene som føler at de blir priset ut og overkjørt av de store i sine klassiske nærområder.

RO | Suprafata de cumparaturi pe care o avem la dispozitie in cele peste 30 de galerii comerciale ale capitalei a depasit doua milioane de metri patrati. Sunt atat de multe hipermarketuri, incat potrivit specialistilor, au ajuns sa influenteze modul in care socializeaza oamenii, obiceiurile lor de consum, dar si tipul de raportare la cultura globala.

Bucurestiul are cate un mall la fiecare 200.000 de locuitori. Asa ca unii merg mai des la magazin decat in parc, de exemplu.

Ca sa-i tina pe oameni ocupati toata ziua la un mall a aparut inclusiv un parc de aventura.

RO | VIDEO | http://stirileprotv.ro/stiri/social/bucurestenii-au-inlocuit-mersul-in-parc-cu-mersul-la-mall-cat-bani-lasa-romanii-la-o-vizita-in-centrele-comerciale.html

SUNT VINURI

SUNT VINURI
RUMENSK VIN I NORGE

MEDIA OM ROMANIA SOM REISEMÅL

TIPS BUCURESTI

Bucuresti- Romanias hovedstad

DIREKTEFLY TIL ROMANIA

ROMANIAS HOVEDSTAD

THERME BUCURESTI

THERME BUCURESTI
Therme Bucuresti er Europas største spa åpnet i januar 2016.Klikk bildet for en presentasjon

Den rumenske riviera | Om de rumenske badebyene på norsk

Rumenske badebyer: SATURN

VÅR FACEBOOKSIDE

VÅR FACEBOOKSIDE
Destinasjon Romania